المتابعين

Sunday, May 24, 2015

لعبة القدر

لعبة القدر
احيانا بتحصلك امور غريبة جدا في حياتك و بيكون نفسك تفهم ليه حصل دة لكن خليني اقولك ان الموضوع عامل زي لما تضيع منك حاجة و تفضل تدور عليها لكن عمرك ما تلاقيها فتيأس و خلاص تستسلم انها ضاعت و تبدأ بتقبل الامر فتلاقيها و هييييح و هااااح. و تقرر انك المرة دي هتاخد بالك منها لكن لسبب ما تضيع منك تاني برضوا و في وقت قريب من اللي كانت ضايعة فيه يعني حتى ملحقتش تتهنى بيها  شوية.
عارف هتعمل ايه ساعتها؟ هتلوم نفسك؟ هتكتئب؟ مش قوي إلا لو كانت فلوس بقى.
المهم دة اللي انا حاسه دلوقتي، بس في نفس الوقت انا بقى عندي لا مبالاه نتيجة الوقع اللي عايش فيه في مصر.
من حوالي اربع اسابيع او شهر جات لحد عندي وظيفة في مكان كبير و شركة انترناشونال و سبحان الله الموضوع مشي بشكل سهل جدا مع اني الحمد لله عندي الستارت اب بتاعتي و مشروعي اللي شغال عليه و لينا مكتبنا في مكان مشهور جدا و معروف. زي ما بيقولوا كدة حاجة انت مسعتش ليها و جت لحد عندك.
مريت بتلات مقابلات اونلاين و يمكن المقابلة الاخيرة هي اللي كانت مقلقاني شويتين عشان كانت هتبقي ساعتين متواصلين و اسئلة تكنيكال و شرح و problem solving. و تاني الحمد لله فعليا كنت راضي جدا عن ادائي و هما كمان كان باين عليهم دة في ردودهم و اسئلتهم.
يمكن بعد ما خلصت التلات مقابلات كنت بقول لنفسي انا اتقبلت بنسبة ٨٥٪ علي الاقل بس مستني الايميل يتبعت بس. 
و استنيت... يومين و تلاتة و في الرابع بعت ليهم ايميل اسأل لية الرد اتأخر؟ اكيد يعني الموضوع مش صعب عشان ياخدوا الوقت دة كله!!!  و كان الرد موجع قوي ليا، بعتولي ايميل بيشكروني فيه علي وقتي و اني كملت معاهم التلات مقابلات لكن في الحقيقة هما لقوا ان امكانياتي و مهاراتي لا تناسب احتياجات الوظيفة اللي هما عايزينها!!!! فعلياً انا كنت مصدوم و مش عارف اية بالظبط اللي كنت مقصر فيه؟ هل حاجة في شخصيتي؟ ولا جاوبت حاجة غلط ولا اية بالظبط؟!!! طيب فين التقييم بتاعهم عني يعني قولولي اية بالظبط اللي محتاج اركز عليه عشان احسنه؟!!!!

بعدها بفترة مش قصيرة عرفت بشكل ما اني اترفضت عشان كنت over qualified!!!!  مفرقتش كتير يا برنس برضوا مخدتش الوظيفة دي :)

طبعاً اتضايقت فترة و قفلت على نفسي، انا فعلا بكره العادة دي فيا اني لما اخسر حاجة بقفل علي نفسي بشكل انا نفسي بتوه جوايا و ببقى مش عارف انا بعمل اية.

بعدها بأيام بسيطة جالي عرضين في جوجل نفسها:) لكن دي حكاية تانية هبقى اكتبها بعدين.

No comments:

Post a Comment